3 důvody pro prodej nemovitosti v zimě

09.01.2018

Je bezesporu, že při prodeji nebo koupi nemovitosti hraje roční období svou roli. O tom, zda je tato role oprávněná, lze jen spekulovat, ale beze sporu po mnoho let u nás vládne všeobecná představa o tom, že prodat nemovitost dobře je možné jen na jaře. A naopak, že koupit nemovitost na jaře vyjde draho, protože prodávající za ni na jaře mohou chtít víc.

Vidíte ten rozpor? S touto zažitou představou bychom jako kupující na jaře nakupovat nechtěli a sehnání nového bydlení bychom měli situovat do zimy, kdy si většina majitelů myslí, že jsou jejich domy neprodejné, a mohli by je tudíž nabídnout levněji.

Využijte tedy této situaci pro sebe. Proč prodávat nemovitost v zimě a jak ji správně připravit, se dozvíte dále!

3 důvody, proč nabídnout nemovitost k prodeji v zimě

  • Motivovaní kupující. Bydlení je prakticky základní lidská potřeba, lidé se stěhují z nejrůznějších důvodů bez ohledu na roční období. V zimě je pravděpodobné, že budete mít méně prohlídek a potencionálních zájemců než v teplých měsících. A sice například z důvodu, že někteří čekají, až bude na jaře větší výběr, jiní nechtějí stěhovat děti v průběhu školního roku, jiní zase zkrátka třeba jen neradi jezdí na kluzkých silnicích. Ale ke změně práce, narození dětí, rozvodům, nebo jen k chuti po změně dochází kdykoli bez ohledu na počasí.

  • Konkurence je nižší! Právě proto, že většina prodávajících čeká s uveřejněním nabídky až na jaro. Je proto větší šance, že si v omezenějším výběru zvolí kupující právě Vaši nemovitost.

  • Lepší cena za Váš dům. Díky nízké nabídce máte velkou šanci prodat Vás dům nebo byt dokonce za lepších podmínek, než kdybyste prodávali v jiném období. V zimě převládají kupující, kteří z jakéhokoli důvodu nemají čas a mnohdy ani chuť čekat, čehož můžete zkusit využít a dát o něco málo vyšší nabídkovou cenu, než v silné "jarní" konkurenci".

Pár čísel, která Vás překvapí!

Podle reportu zpracovaného společností Redfin, která analyzovala nabídku nemovitostí na americkém trhu v letech 2011 - 2013, máme k dispozici orientační ale přesto velice překvapivá čísla o rozdílech mezi prodeji nemovitostí v zimě a v ostatních ročních obdobích.

Nemovitosti prodávané v zimě mají až o 9% vyšší pravděpodobnost rychlejšího prodeje, přičemž se prodali až o 1,2 % dráž než srovnatelné nemovitosti v ostatních ročních obdobích!

Podrobné metriky naleznete pro zajímavost zde.

Jak tedy připravit nemovitost na prodej v zimě?

Připravit nemovitost na prodej je v zimě samozřejmě o něco náročnější než v ostatních ročních obdobích, ale rozhodně to není nemožné. Stačí se zaměřit na pár oblastí, využít síly "tepla domova" a Vaše nemovitost si svého nového majitele nalezne brzy!

1) První, na co musíte myslet, je, jako kdykoli jindy, první dojem. Nenechte si potencionální kupující odradit tím, že pro závěje sněhu nemají kde zaparkovat, že se k Vašim vchodovým dveřím budou muset brodit závějí, nebo že uklouznou na zledovatělém chodníku. Sněhu v našich zimách příliš nebývá, ale to uklouznutí je více než reálné, zejména je-li údržba chodníku na Vás, proto si na tyto "maličkosti" dejte pozor a zpřístupněte cestu k novému bydlení.

2) Zájemce máme ve dveřích a co dál? Pokuste se zajistit, aby vstupní prostory byly čisté a suché za každého počasí. Ideálně položte rohožku ještě před vstupní dveře pro očištění bot od největších nečistot a požádejte svého makléře o zajištění návleků na obuv pro všechny zúčastněné, abyste nemuseli příchozí zouvat a pouštět je na studenou podlahu na boso, zejména pokud v nemovitosti již nebydlíte a delší dobu se v ní netopilo.

3) S topením souvisí další krok. Nezapomeňte místnosti vytopit alespoň na 20 stupňů. To je teplota, při které se zájemci budou cítit po vstupu příjemně a budou si tak moci lépe zažít to "teplo domova", které hledají. V ledových prostorech nejenže prohlídka nebude příliš příjemná, ale navíc by mohla v zájemcích vyvolat představu o nevytopitelnosti, chladu, provlhlých místnostech a jiných neduhách, které by je mohli čekat. A to nechceme, zejména je-li s vytápěním objektu vše v naprostém pořádku. Proto proč to nepředvést.

4) Nepřežeňte to se sváteční dekorací! Zejména pozor na americké Santy lezoucí do oken, stovky blikajících pestrobarevných světýlek nebo desítky vánočních postaviček rozestavěných po nábytku. I v případě sezóních dekorací platí pravidlo depersonalizace a souladu s všeobecným vkusem. Vkusný, jemný věnec na vstupních dveří, sváteční dekorace, například v podobě květiny jako je vánoční hvězda (pryšec nádherný), na stole, jednoduchá vonná svíčka, která zpříjemní atmosféru, a měkká teplá deka ledabyle naaranžovaná na sedací soupravě, jsou plně dostačující a uvidíte, jak celý prostor rozzáří a zútulní.

5) Překvapte zájemce teplým pohoštěním, ať už v podobě horkého čaje s medem a citronem nebo rovnou svařeným vínem s voňavým kořením. V zimě neokouzlíte rozkvetlou zahradou, ale to přeci neznamená, že nemáte k dispozici jiná tajemství, jak zájemce přesvědčit právě pro Vaši nemovitost. Vždyť, kdy jindy předvést "teplo a kouzlo" nového domova, než právě v zimě!