5 znamení, že cena za Vaši nemovitost je příliš vysoko

14.06.2018

... a hlavně, co dělat, pokud zjistíte, že je tomu skutečně tak.

Jedna z nejdůležitějších věcí, které musíte na začátku příprav nemovitosti na prodej udělat, je stanovit správně tržní cenu, za kterou ji budete nabízet. Nastavení příliš vysoké ceny je jedním z nejčastějších důvodů, proč se nemovitost neprodala - před poskytnutím slevy. A bohužel chybné nastavení ceny na začátku ve většině případů způsobí, že prodávající v závěru odchází s ještě menší částkou, než kterou mohl získat, kdyby dal cenu správně již od začátku. Jak je to možné? Jak poznat předraženou nabídku a co dělat, pokud se Vám to již povedlo?

5 znamení, že cena je zkrátka předražená


  1. Cena Vaší nemovitosti je o moc vyšší než cena okolních - Obecně platí, že ceny v jednotlivých čtvrtích jsou poměrně konzistentní a blízké. Přehlédneme-li proto konkrétní typ nemovitosti, jsou-li mezi nimi rozdíly, cena za místo se zkrátka příliš lišit nebude. Jednou z nejběžnějších metod, která se proto používá k určení hodnoty nemovitosti je komparativní analýza trhu. Jde o detailní analýzu prodaných domů za poslední období (nejčastěji 6 měsíců) v dané čtvrti. V dnešní době toto můžete provést již velice snadno prostřednictvím veřejných cenových map i cenových map realitních kanceláří. Jde také o metodu, která je využita v případě, kdy si žádáte o online odhad. Tato analýza Vám pomůže nejlépe rozklíčovat základní rozmezí pro stanovení správné výše ceny Vaší nemovitosti. Respektive budete bezpečně znát horní i spodní hranici, kterou byste neměli překročit.
  2. Máte velice málo nebo dokonce žádné zájemce o prohlídku - V momentě, kdy se ujistíte, že je nemovitost v pořádku inzerována, zobrazuje se na realitních serverech tak jak má, je pěkně nafocená, uklizená, a zkrátka v perfektně připravená na prodej a nic se neděje, je tu problém. Obzvláště nachází-li se Vaše nemovitost ve větším městě a zkrátka nemá žádnou zásadní "vadu", kvůli které byste chápali, že se nikdo neozývá. Nulový zájem ze strany poptávky je tím nejsilnějším ukazatelem předražené ceny. A jste-li si jisti, že vše ostatní je ve Vaší nabídce v pořádku, nemovitost je v dobré lokalitě a zkrátka nemůžete jinou chybu nalézt, je cena opravdu příliš vysoko. Obvykle byste měli mít týdně alespoň 5 telefonátů s dotazy na nemovitost a případně žádostí o prohlídku. Není-li tomu tak, je cena výš, než aby zaujala dostatečný okruh potenciálních kupujících.
  3. Nedostali jste doposud žádnou nabídku - Pokud je cena nemovitosti nastavena správně, obvykle přichází první nabídka na koupi během druhého až třetího měsíce od uveřejnění. U obvyklé nemovitosti. Jde o čas, kdy zájemci zaregistrují Vaši nabídku, dojde k prohlídce, době na zvážení a zjištění možností financování a následně předložení nabídky. Pokud jste během prvních třech měsíců nedostali žádnou nabídku ani po proběhnutých prohlídkách, někde je chyba. Většinou to pak může být skutečně to, že skutečný stav nemovitosti ceně zkrátka neodpovídá.
  4. Okolní nemovitosti se prodávají, Vaše ne - Mizí ve Vašem okolí nemovitosti z nabídky a jen ta Vaše v ní stále leží a nic se neděje? Zájemci na prohlídky chodí, dotazy, telefony, e-maily řešíte a zatím stále žádná nabídka na koupi? I zde může být hlavní příčinou chybně stanovená cena. Jen se podařilo nemovitost odprezentovat natolik kvalitně, že byl poměr vyvážen a zájemce přilákal až na prohlídku. Kde však mohla zklamat realita. Stalo se Vám to? Pak na jednu stranu gratulujeme, umíte skvěle odprezentovat svou nemovitost. Na tu druhou stranu Vám ale odejde pár zájemců zklamaných a toto zklamání šíří dál. Takže základní pravidlo v tomto případě je toto. Když už se Vám podařilo zájemce do nemovitosti přivést, nenechte ho odejít tak snadno. A uvědomujete-li si, že cena prostě přiliš vysoko je, nabídněte slevu. Takovou, která dokáže nemovitost upravit alespoň částečně do toho prezentovaného stavu, který zájemce zaujal. Líbí se mu lokalita? Líbí se mu dispozice domu? Je problém jen v tom, že bude nutné kompletně rekonstruovat například střechu a v inzerci o tom nebyla ani zmínka? Zkuste nabídnout slevu na její opravu a uvidíte. Minimálně zadáte důvod k dalšímu přemýšlení. A když už zájemce strávil tolik času kolem Vaší nemovitosti, přemýšlet nad tím bude.
  5. Internetové statistiky jsou jasným ukazatelem - Nejjednodušší cestou, jak zjistit, jak si Vaše nemovitost na trhu stojí, je dnes bezkonkurenčně internetová nabídka. Můžete do posledního detailu vidět, kolik lidí Vaši nabídku vidělo, jestli na ni kliklo, prošlo přes ní například na další podrobnější informace k nemovitosti apod.. A ukazatel je jasný. Navíc díky němu můžete velice snadno poznat, kde je ta hlavní chyba a inzerci dle ní opravit.
  • Lidé si ji prohlíží, ale žádná další reakce není? Nemovitost se líbí, ale je drahá.
  • Lidé si ji ani neprohlídnou? Nemovitost je špatně odprezentovaná, například špatné fotky, apod.

A co teď tedy s tím?

  • V první řadě se určitě obraťte na odborníka a nechte si zpracovat odhad tržní ceny. Základní představu lze získat i prostřednictvím online odhadu. Dodáte-li i fotografie nemovitosti, získáte poměrně přesné hodnoty. Chcete-li tuto variantu zkusit rovnou, postupujte tudy: Online odhad tržní ceny nemovitosti.
  • Co nejdříve snižte cenu v nabídce na správnou úroveň.
  • Pokuste se lehce aktualizovat inzerci - změňte pořadí fotografií, upravte popis inzerce apod.
  • Byla-li nemovitost na trhu již skutečně moc dlouho, jednoduše ji prostě na chvíli stáhněte. 2, 3 měsíce ji neinzerujte, udělejte nové fotky odpovídající ročnímu období a zkuste to zkrátka znovu. Teď už ale bez předchozích chyb.

Válčíte s prodejem Vaší nemovitosti? Napište nám. Pokusíme se Vám pomoci najít, kde je chyba a dát Vám doporučení, jak postupovat dál.





.