Který způsob prodeje nemovitosti je vhodný právě pro Vás?

23.10.2018

Variant, jak prodat nemovitost, je v dnešní době na trhu několik a klient si díky tomu může vybrat přesný typ služby, který mu bude vyhovovat. Od toho, že si prodávající zajistí celý obchod sám, přes využití části služeb, které jsou potřeba a na které nemá dostatečné zkušenosti (jako například smlouvy, propagace, procesy na katastru a podobně), až po kompletní zajištění služby realitním makléřem nebo kanceláří. Víte, jaké jsou zásadní rozdíly v jednotlivých variantách? Co Vám která služba přinese navíc nebo jaká jsou rizika jednotlivých variant? Podívejte se na jednoduché srovnání a vyberte si, který způsob prodeje by byl vhodný právě pro Vás.

1) Samoprodej

Samoprodej je vhodné využít tehdy, když se orientujete na realitním trhu, znáte procesní a právní postupy a máte dostatek času se prodeji věnovat. Určitě není třeba polemizovat o tom, že garáž nebo malé políčko za vsí i ty nejkvalitnější postupy nezhodnotí natolik, aby se vyplatilo volit profesionální služby jen kvůli tomuto, ale i tak je potřeba si ohlídat spoustu věcí, kvůli kterým by se mohlo zbytečně prodělat (a při nějaké větší chybě o nemovitost i přijít). Takže jaké jsou výhody a rizika této varianty?

Výhody:

  • Neplatíte provizi a případně ani jiné fixní platby zprostředkovateli.
  • Získáte novou zkušenost a zkrátka se něco nového naučíte.

Nevýhody a rizika:

  • Pokud jste nemovitost nikdy neprodávali a chcete mít jistotu, že alespoň některé kroky si ochráníte správně, počítejte s tím, že Vám to zabere spoustu času. Samozřejmě nejen ta část, kdy si budete se zájemci domlouvat prohlídky a provádět je, ale zejména ta práce "od stolu", abyste si zjistili, jak mají vypadat smlouvy, jak a s čím a kdy jít na katastr, co dělat když ...., každý prodej je jedinečný. U každého jsou jedineční zájemci, situace i podmínky a zkrátka univerzální návod neexistuje, proto zkrátka musíte počítat s tím, že to není záležitost pár hodin.
  • A nyní k tomu již vážnějšímu. A to je prodej za nižší cenu, než které bylo možné dosáhnout. Ať už kvůli tomu, že nemovitost nebyla vhodně a dostatečně prezentovaná a tím nepřilákala dostatečný počet zájemců, nebo zkrátka proto, že nebyla správně naceněna. Z historických zkušeností realitních kanceláří vyšlo, že samoprodejci obvykle prodají nemovitost až o 20% levněji, než za kolik bylo možné ji prodat. Což je škoda, nemyslíte? Obzvláště s veškerou tou prací okolo.
  • A to nejrizikovější jsou samozřejmě smlouvy, postupy a samotný převod nemovitosti versus peníze. V této části se dá nadělat největší problém, proto chcete-li se pustit do prodeje sami a máte možnost, nechte si alespoň s touto částí poradit. Nechat si zkontrolovat smlouvu a poradit se s postupem doporučujeme opravdu vždy a nemusíte se bát, poptejte známé, rodinu nebo realitní kancelář,  známého makléře.

2) Balíčky služeb

Aktuálně je na trhu několik společností, které se zabývají čistě jen balíčky právě těch služeb, které bývají pro prodávající nejproblematičtější. Tento způsob je vhodný tehdy, máte-li chuť se do prodeje pouštet sami, ale ty odborné služby chcete jednoduchou cestou delegovat na odborníky.

Výhody:

  • Nemusíte sami řešit některé úkony jako například fotografa, marketing, inzerci, právníka, ... dle typu balíčku. Tyto kroky jednoduše delegujete na zprostředkovatele, který je zajistí.

Nevýhody:

  • Dostanete skutečně čistě jen ty služby, za které si zaplatíte, ve standardní kvalitě. Protože si platíte za balíček služby fixně, dodavatel nemá sebemenší motivaci dát něco "navíc". Ať už své know-how, úpravy na míru, zlepšování a upravování služby dle vývoje prodeje. Dostanete zkrátka službu na byť dobré úrovni (například profesionální fotografie), ale ve standardní úrovni. Chybí zkrátka motivace pomoci Vám prodat Vaši nemovitost za co nejvíc, protože odměna bude vždy stejná bez ohledu na to, zda to prodáte o sto, dvěstě tisíc víc nebo míň.
  • Za balíček musíte většinou zaplatit dopředu, abyste získali výhodnější podmínky, což pro Vás znamená mít vlastní peníze předem, které do tohoto můžete investovat. Některé společnosti nabízí platbu balíčků až po prodeji, ale samozřejmě si již musíte připlatit i za to, že do prodeje za Vás služby hradí někdo jiný.

3) Prodej realitním makléřem

A na závěr kompletní zajištění služby realitním makléřem. Rizika, která mohou nastat bez využití služeb jsou zřejmá z předchozích variant, stejně tak výhody. Co navíc ale můžete ještě od přenechání prodeje na makléři očekávat?

Výhody:

  • Vedle kompletního zajištění prodeje, kdy by Vám makléř měl být schopen průběžně podávat zprávy o vývoji prodeje tak, abyste měli jistotu, že se pro to dělá maximum, jde za ním riziko spojené s případnými chybami, pokud by nastali. Špatně udělaná prezentace nemovitosti? Platil ji makléř, on přijde o peníze (byť toto je extrémní příklad, ale rozhodně trvejte na tom, aby prezentace Vaší nemovitosti byla kvalitní a makléř ji předělal, pokud se Vám nezdá). Chyba ve smlouvě? Makléř ji zajišťoval a ručil za ní, tudíž i v tomto případě nese následky on a musí být proti nim pojištěn, aby byl klient zcela ochráněn. Zkrátka rizika spojená s prodejem na sebe přebírá makléř a klient tak může v klidu spát.
  • Naprostá časová úspora. Zejména pokud v prodávané nemovitosti nebydlíte, postačí Vám pár podpisů a o nic víc se nemusíte starat. Pokud sami nechcete, dá se celý obchod zařídit i s plnou mocí a klient pak může jen čekat na peníze.
  • A ta nejzásadnější výhoda. Makléř je ve většině případů placen provizí v procentech. A co to pro klienta znamená? Že je samozřejmě snahou makléře prodat nemovitost za co nejvíce, protože čím větší kupní cena, tím větší provize. A tím kvalitnější služby pro klienta zkrátka musí makléř udělat. Od určité částky navíc často funguje i pravidlo, že makléř se zaplatí sám. Kvalitní makléř díky obchodním nástrojům, které využívá (homestaging, obchodní jednání, aukce, ...) je mnohdy schopen navýšit kupní cenu natolik, aby pokryla jeho provizi a i případně přinesla klientovi něco navíc oproti tomu, když by si nemovitost prodával sám. Hodně nadneseně lze říci, že je pro klienta služba makléře zadarmo - makléř si na sebe vydělá sám. Není to samozřejmě vždy a u všech typů nemovitostí, záleží samozřejmě na ceně nemovitosti (u chatky za 200.000,- s tím samozřejmě počítat nelze), ale například u bytu v Praze se Vám delegování na makléře vyplatí.
  • A v neposlední řadě, veškeré náklady spojené s prodejem hradí makléř, klient nezaplatí dopředu ani fotografa, marketing, prezentace, inzerci, smlouvy, právníka, zkrátka nic (nedohodnou-li se samozřejmě nějak nestandardně jinak, ale to se příliš často neděje). Klient tak nepotřebuje žádné vlastní prostředky, platit nic dopředu, aby nemovitost prodal. Makléř obvykle investuje do všeho ze své vlastní kapsy a i o to je víc motivovaný nemovitost prodat a nezdržovat celý proces příliš dlouho, protože je jasné, že o to déle má pryč své vlastní peníze. Zcela otevřeně a bez příkras, takto to je a v provizi tak klient má v podstatě i jakoby "půjčku", která je splatná až po prodeji nemovitosti.

Nevýhody:

  • Může se stát, že klient narazí na méně kvalitního makléře, který má priority trochu někde jinde a nedělá tuto práci třeba jako hlavní, nezáleží mu na dlouhodobém vývoji a vztahu s klienty a neodvede tak moc dobrou práci. Zde je ale řešení jednoduché. Nechte si makléře doporučit. Prodával-li někdo z Vašich známých přes realitku nebo s konkrétním makléřem a měl dobrou zkušenost, není jednodušší řešení. Pokud nikoho ve svém okolí nemáte, hledejte reference. Podívejte se na webové prezentace makléře a zejména na jeho ukázky prodejů z dřívější doby nebo z aktuální nabídky.
  • A samozřejmě provize. Zadarmo kvalitní služby zkrátka chtít nelze. Ale jak již bylo zmíněno, makléř většinou dokáže prodat nemovitost za víc než samoprodejce. Takže je to jen o dobrém výběru makléře. Co myslíte?

Zvažujete prodej své nemovitosti a potřebujete se před finálním rozhodnutím ještě na něco zeptat? Využijte nezávazné konzultace a napište nám.






.